امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رقابت ابری و دیجیتالی‌سازی: چالش‌ها و فرصت‌های سیاست‌گذاری جهانی

در قرن نوزدهم، صنعتی سازی باعث رشد اقتصادی و تحولات فناورانه شد. امروزه، دیجیتال‌سازی نیز همین اهمیت را دارد. این فرایند شامل استفاده از فناوری‌های رایانشی مانند فیبر نوری، ماهواره‌ها و مخابرات سیار (ازجمله 5G و 6G) است که زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری برای دیجیتال‌سازی را فراهم می‌کنند. رایانش ابری، به داده‌ها و نرم‌افزارهایی که بر روی زیرساخت ابری ذخیره‌شده و خدمات قابل‌ارائه روی آن، اجازه دسترسی از راه دور را می‌دهد. این فناوری تأثیرات جهانی زیادی دارد و از موضوعاتی چون تجارت، امنیت و نفوذ بین‌المللی تا مسائل اقتصادی و اجتماعی تأثیر می‌پذیرد. ایالات‌متحده و چین در حال رقابت بر سر زیرساخت‌ها و خدمات ابری هستند، درحالی‌که دولت‌ها و شرکت‌ها برای محافظت از امنیت و حریم شخصی مردم بایستی تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

سیاست‌های رقابتی جهانی ایالات‌متحده نیازمند نوسازی است، زیرا داده‌ها به یکی از مهم‌ترین منابع برتری اقتصادی تبدیل‌شده‌اند و حاکمیت داده می‌تواند نقطه تمرکزی برای سیاست‌گذاری باشد. در این محیط، خدمات ابری برای امنیت اقتصادی و ملی اهمیت زیادی دارند و اگر کشوری از این جایگاهش برای اهداف سیاسی استفاده برود، می‌تواند فشار زیادی بر زیرساخت‌های ابری ایجاد کند.

سیاست‌های نادرست در این زمینه می‌توانند به رشد اقتصادی و امنیتی، نه‌فقط در ایالات‌متحده و اروپا، بلکه در سطح جهانی آسیب برسانند. این مسائل با پیشرفت دیجیتال‌سازی و تغییر ماهیت سیاست خارجی توسط فناوری بیشتر شدیدتر می‌شوند. بنابراین، ایالات‌متحده نیاز دارند تا سیاست‌هایشان را به چالش بکشند و به رقابت ابری با اصولی شفاف و عادلانه پرداخته و برای حفظ امنیت ملی و اقتصادی تدابیر مؤثری اتخاذ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت