امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۰۹ مرداد ۱۴۰۳

نقش هوش مصنوعی مولد در افزایش بهره‌وری

هوش مصنوعی (AI) فناوری جدیدی نیست. این فناوری شامل چندین شاخه مختلف است که برخی از آنها سال ها یا دهه ها وجود داشته اند. به طور کلی، هوش مصنوعی یک سیستم رایانه‌ای را توصیف می‌کند که قادر به انجام وظایفی است که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارد، مانند یادگیری، تفکر منطقی، حل مشکلات و تصمیم‌گیری. بنا بر دسته بندی ارائه شده توسط شرکت دیلویت، شاخه های هوش مصنوعی عبارتند از یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، سیستم های خبره، پردازش گفتار، بینایی ماشین برنامه ریزی و رباتیک.

نمودار 1: فناوری‌های هوش مصنوعی و جایی که هوش مصنوعی مولد در آن قرار می‌گیرد

هوش مصنوعی مولد یکی از جدیدترین راه حل های هوش مصنوعی است که مبتنی شاخه های اصلی هوش مصنوعی به تولید محتواهای مختلف (مانند متن، تصاویر، صدا، کد، صدا، ویدیو) نزدیک به واقعیت می پردازد. برای مثال با توجه به کاربرد، هوش مصنوعی مولد مبتنی بر پردازش زبان طبیعی در نمودار ارائه شده توسط دیلویت در تصویر بالا مشاهده می شود که به طور مشابه می تواند برای سایر شاخه های هوش مصنوعی نیز تعریف شود.

تاثیر اقتصادی هوش مصنوعی مولد: آیا هوش مصنوعی منجر به افزایش بهره‌وری اقتصادی می‌شود؟

برای سال های متمادی بسیاری از کشورها با رشد اندک بهره وری دست به گریبان بوده اند. برای حفظ و افزایش ثروت، دستاوردهای بیشتری لازم است.

شکل 1. روند تغییر بهره وری نیروی کار در کشورهای G7 بر حسب درصد.

شکل 1 روند تغییر بهره وری نیروی کار در کشورهای G7 بر حسب درصد نشان می دهد. برخی از مفسران ادعا می کنند که بزرگترین پیشرفت های بهره وری قبل از دهه 1970 به دست آمده است. برخی نیز با خوش بینی به فناوری های هوش مصنوعی معتقدند که این مهم در آینده نزدیک با توسعه فناوری های هوش مصنوعی جهش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. حال این سوال پیش می آید که آیا واقعاً این اتفاق رخ خواهد داد؟ آیا کاربردهای تجاری هوش مصنوعی می تواند بهره وری را در سازمان ها افزایش داده و به نوبه خود بهره وری اقتصادی را افزایش دهد؟ و اگر پاسخ مثبت است، این پیشرفت چقدر می تواند سریع باشد؟ نقش هوش مصنوعی مولد در این پیشرفت تا چه حد می تواند باشد. برای پاسخ به این سوال باید به سه ویژگی هوش مصنوعی مولد توجه کرد.

  • فرآیندهای کارآمد: هوش مصنوعی مولد می تواند وظایف را خودکارسازی و در عین حال ساده کند و کار دستی و زمان صرف شده را کاهش دهد. این مهم می تواند بهره وری را با امکان تخصیص موثرتر منابع افزایش دهد.
  • خلاقیت و نوآوری: هوش مصنوعی مولد پتانسیل الهام بخشیدن به ایده‌ها، طرح‌ها و راه‌حل‌های جدید، پرورش خلاقیت و نوآوری بی‌سابقه را دارد. این موضوع می‌تواند راه را برای توسعه محصولات، خدمات و مدل‌های تجاری جدید هموار کرده و باعث رشد اقتصادی شود.
  • تجزیه و تحلیل داده ها: توانایی هوش مصنوعی مولد برای تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها و شناسایی الگوها و بینش های فراتر از درک انسان، یکی از با ارزش ترین ویژگی های آن است. با وجود این مزیت‌های مهم، کسب‌وکارها هنوز در حال کشف بهترین روش برای ترکیب هوش مصنوعی هستند.

بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده و ویژگی های هوش مصنوعی وقوع یک انقلاب در بهره وری نیروی کار در سازمان ها دور از انتظار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت