امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۰۵ خرداد ۱۴۰۳

نهمین گزارش وضعیت مدیریت محصول در سال 2024

پس از گذشت تقریباً یک دهه از انتشار این گزارش سالیانه، از دیدن رشد قابل ملاحظه و چشم‌گیر تکامل اصول مدیریت محصول بسیار شگفت زده‌ایم. ما مفتخریم که امکان کار کردن مستقیم با بسیاری از متخصصین حوزه محصول را داشتین تا اهداف، انتظارات و چالش‌های آنها را درک کنیم.

تحقیقات ما حاکی از آن است که تیم‌های محصول جایگاهی در سازمان‌ها در صنایع مختلف نظیر خدمات مالی، بانکداری، خرده‌فروشی، بیمه، بهداشت و درمان، آموزش عالی، نرم‌افزار و … قرار گرفته‌اند تا محصولات و خدمات نوآورانه‌ای را ارائه دهند که باعث پیشرفت واقعی در سطح جهانی می‌شوند.

به نظر می‌رسد سال 2024 در حال شکل‌گیری سال محصول است. حضور رهبران حوزه محصول در عرصه‌های مختلف  از جمله گزارش مدیران ارشد محصول (CPO Insight) در سال 2023 حاکی از صحت آن است. بر اساس این گزارش، 30% از 1000 کشور اول لیست فورچون، مصاحبه‌ای در گزارش مدیران ارشد محصول 2023 داشتند که نسبت به سال 2022 حدود 15% افزایش داشته است. علاوه بر افزایش تعداد مدیران ارشد محصول، مدیران محصول به طرز اثربخشی به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا با ایجاد کردن تیم‌های محصول حرفه‌ای، محصولاتی درست تولید کنند و بر تجاری‌سازی و کسب درآمد تمرکز کنند.

مدیران محصول تیم‌ها را طوری هدایت می‌کنند تا با خلق یک استراتژی محصول آگاهانه  بتوانند روی اهداف درست تمرکز کنند تا بتواند سریعاً با تغییرات محیط تطابق یافته و علی رغم وجود محدودیت‌های منابع داخلی محصولات مورد نظر مشتریان را به آنها تحویل دهند. مدیران محصول در حال ایجاد مسیر جدیدی برای تیم‌های محصول هستند تا با یکدیگر رقابت کرده و علی رغم وجود نوسانات بازار پیروز شوند.

شرایط در حال تغییر بازار صرفاً یکی از چالش‌هایی است که سازمان‌های تولیدی طی سال‌های اخیر روی آن تمرکز کرده‌اند. عدم قطعیت اقتصاد جهانی، عادات و رفتارهای درحال تغییر مصرف‌کنندگان و هوش مصنوعی اثرات قابل ملاحظه‌ای هستند که نحوه عملکرد و کارکرد مدیران محصول و شیوه تولید آنها را شکل می‌دهد.

بزرگترین چالش‌های سازمان‌های فعال در حوزه محصول در سال 2023

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت