امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۱۰ مرداد ۱۴۰۳

چالش‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی در کسب و کارها

بازار هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و امروزه رهبران صنایع مختلف به طور مداوم گزارش می‌دهند که این فناوری برای آینده کسب و کارها آن‌ها بسیار حیاتی است. از سال 2017، Deloitte پیشرفت هوش مصنوعی در صنایع مختلف را از طریق نظرسنجی‌های از رهبران جهانی کسب‌وکار دنبال کرده است. در آخرین نظرسنجی شرکت Deloitte درباره وضعیت هوش مصنوعی در سازمان‌ها، 94٪ از رهبران کسب‌وکار گزارش دادند که هوش مصنوعی برای موفقیت در پنج سال آینده حیاتی است. با این حال، چالش‌هایی در دستیابی به خروجی های مطلوب در مقیاس بزرگ همچنان وجود دارد.

نظرسنجی دلویت نشان می دهد که متأسفانه علارغم به کارگیری از هوش مصنوعی، بسیاری از سازمان‌ها با خروجی های متوسط دست و پنجه نرم می‌کنند. 79 درصد از کسب و کارها گزارش دادند که سه یا بیشتر از سه کاربرد از انواع کاربردهای هوش مصنوعی را در سازمان خود پیاده سازی کرده اند. از این تعداد صرفا 76 درصد از کسب و کارها از خروجی ایجاد شده رضایت دارند و 24 درصد آن ها از نتیجه ناراضی هستند به طوریکه اعلام کرده اند قصد دارند سرمایه گذاری خود را در سال های آینده کاهش دهند.

دلویت برای تحلیل نتایج بدست آمده از یک مدل تحلیلی به صورت زیر استفاده کرده است:

تحول‎گران (استقرار بالا / دستیابی بالا): این شرکت ها با سرعت در حال تحول هستند. این گروه بهترین شیوه های پیاده سازی هوش مصنوعی در سازمان شان را شناسایی کرده و به طور کامل در حال پیاده سازی آن ها هستند.

جستجوگران راه (استقرار کم / دستیابی بالا): این گروه قابلیت‌ها و رفتارهای محدودی که منجر به موفقیت در کسب و کارشان می‌شوند را پذیرفته‌اند. به عبارت دیگر، آن‌ها در مسیر صحیح در حال حرکت هستند اما حجم اقدامات آن ها بسیار محدود است.

ناکامان (استقرار بالا / دستیابی کم): این گروه مقدار قابل توجهی از فعالیت‌های توسعه و استقرار هوش مصنوعی را انجام داده اند؛ با این حال، از خروجی حاصل شده رضایت کافی ندارند.

شروع‌کنندگان (استقرار کم / دستیابی کم): این گروه در بهره گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی عقب تر از سایرین هستند و احتمال اینکه بتوانند به گروه تحول گران بپیوندند پایین است.

به مرور زمان، هنگامی که سازمان‌ها تلاش می‌کنند پروژه‌های هوش مصنوعی خود را در مقیاس بالا اجرایی کنند، موانع کلیدی مانند مدیریت ریسک‌های مرتبط با هوش مصنوعی، نبود حمایت اجرایی از سمت مدیران و ضعف در نگهداری یا پشتیبانی مداوم به عنوان چالش های کلیدی در پیاده سازی پروژه های مرتبط با هوش مصنوعی گزارش شده اند.
این مهم نشان می‌دهد که پیاده سازی هوش مصنوعی نیازمند تدوین برنامه های دقیق و قابل اجرا و همچنین هماهنگی با استراتژی های بلند مدت سازمان دارد. از طرفی یکی دیگر از معضلات گزارش شده کمرنگ شدن توجهات و سرمایه گذاری ها برای نگهداری و سرپا نگه داشتن سیستم های هوش مصنوعی است که به مرور در سازمان ها ایجاد می شود. موانع شروع پروژه های هوش مصنوعی در سازمان ها، چالش های ایجاد شده در هنگام پیاده سازی و مشکلات پیاده سازی پروژه های هوش مصنوعی توسط کسب و کارها به صورت زیر گزارش شده اند.

اولویت موانع شروع چالش های اجرایی مشکلات بهره برداری
اول مدیریت ریسک های مرتبط با پروژه های هوش مصنوعی

تعهد اجرایی

ادغام هوش مصنوعی در فرآیندهای روزانه سازمان

دوم یافتن داده ها یا ورودی های مورد نیاز را برای مدل آموزش به دست آورید تعمیر و نگهداری یا پشتیبانی مداوم پس از راه اندازی اولیه و عدم تامین مالی مداوم ادغام با سایر سیستم های سازمان ها یا کسب و کارها
سوم چگونگی پیاده سازی فناوری های هوش مصنوعی مهارت فنی پایین و عدم آموزش کارکنان پیچیدگی استفاده از راه حل های نهایی برای کاربران
چهارم اثبات ارزش تجاری همسویی بین توسعه دهنده هوش مصنوعی و مسائل، نیاز و ماموریت کسب و کارها شناسایی موارد استفاده با بیشترین ارزش تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت