امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۰۵ دی ۱۴۰۲

یک استراتژی تغییردهنده زمین بازی برای یک رهبر جهانی صنعت تلکام

آنچه می‎‌خوانیم، تجربه همکاری مشترک شرکت مشاوره Bain با یک شرکت بزرگ خدمات تلکامی در اروپا جهت تدوین طرح تحول شرکت موردنظر است (هرچند نام شرکت مور نظر به علت ضرورت حفظ محرمانگی مشخص نشده است). رهبران جهانی برای حل چالش‎‎‌های صنعت در موارد زیر به این شرکت مراجعه می‎‌کنند: استراتژی، بازاریابی، سازمان، عملیات، فناوری اطلاعات، تحول دیجیتال و استراتژی، تجزیه‌وتحلیل پیشرفته، پایداری، امور مالی شرکت‎‌ها و … .

یک شرکت ارتباطاتی که عمدتاً در اروپا مستقر است، به شکل فزاینده‌ای رشد و افزایش سود را پشت سر گذاشت.

موقعیت

شرکت موردنظر با کاهش پیوسته رشد و سود در کسب‌وکار اصلی خود و هم‌چنین از دست دادن زمین تجاری به نفع رقبا (در حفظ مشتریان و برتری عملیاتی) با چالش مواجه شد. مدیرعامل و مدیریت ارشد متوجه شدند که برای چرخش واقعی شرکت و دستیابی به تأثیر پایدار بر بازار، آن‌ها باید یک برنامه تغییر تحولی گسترده را توسعه داده و با موفقیت اجرا کنند.

این یک چالش بزرگ بود. شرکت برای تبدیل‌شدن به یک رهبر هزینه صنعتی، مجبور شد هزینه‌های عملیاتی خود را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد (اما بدون کاهش کیفیت کلی). درواقع، این شرکت می‌خواست با غنی‌‎سازی خدمات مشتری، مزیت رقابتی به دست آورد.

رویکرد Bain

به همراه مدیرعامل و مدیران ارشد، Bain به ابداع یک رویکرد دو مرحله‌‎ای برای دستیابی به افزایش کارایی وبرتری عملیاتی در سراسر شرکت همراه با برنامه‌‎ای برای اجرای تغییرات گسترده کمک کرد. اقداماتی که انجام شد شامل موارد زیر بود:

شناسایی فرصت‌های تغییر بازی و اهرم‌های کوتاه‌مدت تا میان‌مدت: Bain فرصت‎‌های ساختاری و «تغییردهنده بازی» را برای بهبود عملکرد (به‌عنوان‌مثال، با بهینه‌‎سازی ارائه خدمات و مدل‎‌های استقرار پهنای باند) شناسایی کرد. علاوه بر این، عملکرد سایر بخش‌ها را به‌منظور استفاده از اهرم‌های کوتاه‌مدت تا میان‌مدت ازجمله فروش، بازاریابی، خدمات مشتریان و خدمات میدانی، فناوری اطلاعات، شبکه و هزینه‌های دفاتر پشتیبان، بررسی کرد. به‌این‌ترتیب، فرایندهایی مانند فعال‎‌سازی و تعمیر عیوب به‎‌‎طور سرتاسری بهینه‌‎سازی شدند و باعث صرفه‎‌جویی قابل‌توجهی در مصارف شدند.

استفاده از تمام فرصت‌ها: Bain یک محیط اختصاصی و کمپ مانند ایجاد کرد که در آن می‎توانست با تیم کارکنان ارشد برای جمع‎‌آوری اطلاعات و تدوین یک برنامه عملیاتی همکاری نزدیک داشته باشد.

برنامه اجرایی جمعی: ازآنجایی‌که طرح تحول تقریباً تمام حوزه‌های شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، موفقیت در این طرح به استفاده از یک رویکرد بسیار مشارکتی برای طراحی یک برنامه اجرایی دقیق و جلب رضایت کارکنان بستگی داشت.

گردآوری تیم‌های پیاده‌سازی: برای کسب اطمینان از موفقیت طرح اجرایی، Bain به مدیرعامل کمک کرد تا تیم‌های چندکاره‎‌ای را (که ترکیبی از استعدادهای برتر متخصص نظارت بر تحول بودند) منصوب کند.

توصیه‌های Bain

تلاش مشترک منجر به تدوین یک طرح تحول شد که بیش از 500 اقدام خاص را برای صرفه‌جویی در هزینه و بهبود عملکرد شناسایی کرده بود.

Bain آن‌ها را به سه بخش عمده دسته‌بندی کرد:

  1. فرایندها و بسترهای تجاری
  2. بازاریابی، فروش و محصولات
  3. مخارج عمومی و اجرایی

همچنین برای اطمینان از موفقیت، فرایند و ابزارهای سفارشی‌سازی شده‌ای برای پیگیری و اندازه‌گیری پیشرفت به مدیریت ارائه شد. از سویی با توجه به مقیاس و پیچیدگی برنامه، مقرر شد مدیرعامل راه را برای ابتکارات کوتاه‌مدت و برنامه‌های بلندمدت «تغییردهنده بازی» هموار کند.

نتایج

طرح تحول جاه‌طلبانه شرکت موردنظر به سرعت تغییرات زیادی را به ارمغان آورد: هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و خدمات ارائه شده به مشتریان افزایش یافت. در طی سه سال، طرح‌های بهبود عملکردی که Bain طراحی کرد، بیش از 20 درصد صرفه‌جویی در عملیات ایجاد کرد که تنها در سال اول میلیون‎‌ها دلار پس‌‎انداز به همراه داشت. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، غول ارتباطات به هدف خود برای افزایش رضایت مشتریان دست یافت و مشکلات بیشتری در اولین نظرسنجی از مشتریان برطرف شده بود. برنامه بهبود عملکرد این شرکت، آن را به ‎عنوان یک رهبر هزینه در صنعت، به‌ گونه‌ای معرفی کرد که به شرکت مزیت رقابتی قدرتمندی در بازاری که به سرعت در حال توسعه است، می‌‎دهد.

*جهت آشنایی بیشتر با استراتژی رهبری هزینه، می‌توانید با کلیک بر روی دوره آموزشی مرتبط، محتوای موردنظر را مشاهده فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت