امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۲۰ فروردین ۱۴۰۳

پیشرفت‌های اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) و نقش 5G در تحول صنایع

اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) یکی از فناوری‌های نوظهور است که به بهبود فرآیندهای تولیدی و صنعتی کمک می‌کند. این فناوری با استفاده از حسگرهای هوشمند، محرک‌ها و RFID، تجهیزات صنعتی را به یکدیگر متصل می‌کند تا داده‌ها را جمع‌آوری، تبادل و تجزیه‌وتحلیل کند. این بینش‌ها به افزایش کارایی و قابلیت اطمینان در فرآیندهای صنعتی کمک می‌کنند. IIoT در صنایعی مانند تولید، مدیریت انرژی، آب و برق، و نفت و گاز کاربرد دارد. تفاوت اصلی IIoT با اینترنت اشیا (IoT) این است که IIoT تمرکز بیشتری بر امنیت و بهره‌وری در فضاهای صنعتی دارد.

فیل مارشال، مدیرعامل شرکت هیلچر آمریکای شمالی، می‌گوید که فناوری IIoT در حال تکامل است، اما تاکنون به جهش کوانتومی مورد انتظار نرسیده است. به‌علت محافظه‌کاری کاربران اتوماسیون و چالش‌های امنیتی، یک دهه طول کشید تا این فناوری به جریان اصلی تبدیل شود. در ابتدا، اجرای IIoT پیچیده و پرهزینه بود، اما امروزه راه‌حل‌های ارائه‌شده مقرون‌به‌صرفه‌تر و انعطاف‌پذیرتر شده‌اند. کاربران اتوماسیون متوجه شده‌اند که برای رقابت‌پذیری باید از ویژگی‌های IIoT در تجهیزات خود استفاده کنند.

IIoT کل سلسله‌مراتب تولید را در بر می‌گیرد. در سطوح بالاتر، تعامل جهانی سیستم‌ها به صنعتگران کمک می‌کند تا شرکت‌های خود را در بازارهای جهانی بهتر مدیریت کنند. در سطوح پایین‌تر، پردازش داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرهای نصب‌شده بر روی ماشین‌ها، مدیریت کارآمدتر تجهیزات را امکان‌پذیر می‌سازد. فناوری IIoT فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای بهبود فرآیندها، افزایش کیفیت محصول و افزایش انعطاف‌پذیری تولید فراهم می‌کند. همچنین، با نظارت بهتر می‌توان مکانیسم‌های بالقوه خرابی را قبل از وقوع مشکلات بزرگ‌تر شناسایی کرد. نسخه “دوقلو دیجیتال” نیز امکان تشخیص آفلاین، بهبود فرآیند و طراحی سیستم را فراهم می‌کند.

این فناوری به فروشندگان اجازه می‌دهد تا ماشین‌های خود را از هرکجای دنیا نظارت کنند و فرصت‌های تجاری جدیدی ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال، امکان اجاره تجهیزات از راه دور فراهم می‌شود که با هر بار استفاده از دستگاه، مبلغی به ارائه‌کننده پرداخت می‌شود.

 

تأثیر مخابرات نسل پنجم در توسعه اینترنت اشیا صنعتی

به لطف شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم (5G)، IIoT انعطاف‌پذیرتر شده است. این شبکه‌ها امکان انتقال حجم زیادی از داده‌ها را چندین برابر سریع‌تر و پردازش آن‌ها را در زمان واقعی فراهم می‌کنند. بازار اینترنت اشیا صنعتی مخابرات نسل پنجم به‌سرعت در حال رشد است زیرا صنایع به مزایای بالقوه ترکیب این شبکه‌ها با فناوری IIoT پی برده‌اند. پهنای باند بالا و تأخیر کم شبکه‌های 5G، داده‌ها و تحلیل‌های بی‌درنگ را برای اتوماسیون صنعتی و برنامه‌های نظارتی ممکن می‌سازد، که منجر به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود بهره‌وری می‌شود.

یکی از محرک‌های کلیدی بازار 5G IIoT، تقاضا برای فناوری‌های پیشرفته‌ای است که از روند رو به رشد Industry 4.0 پشتیبانی می‌کنند. این شامل استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاکچین است که به اتصال سریع و قابل‌اعتماد نیاز دارند. با ارائه اتصال سریع‌تر و مطمئن‌تر، انتظار می‌رود بازار راه‌حل‌های 5G IIoT در سال‌های آینده رشد کند، زیرا کسب‌وکارها به دنبال استفاده از این فناوری‌ها برای به دست آوردن مزیت رقابتی هستند.

پیش‌بینی بازار 5G IIoT در بازه زمانی 2023-2030

پیش‌بینی بازار 5G IIoT در بازه زمانی 2023-2030

طبق تحقیقات SNS Insider، اندازه بازار 5G IIoT در سال 2022 برابر با 1.62 میلیارد دلار آمریکا بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 198.49 میلیارد دلار برسد

برای آشنایی بیشتر با موضوع اینترنت اشیا صنعتی می‌توانید با کلیک بر روی دکمه‎‌ی “دوره‌ی آموزشی مرتبط” وبینار آموزشی «Industrial network, IIOT, 5G and Communication» را در سامانه مدیریت یادگیری (LMS) مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت