امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۲۷ اسفند ۱۴۰۲

ماشین به ماشین: رونق و آینده‌ی ارتباطات در دنیای نسل پنجم

ارتباطات انبوه ماشین به ماشین: آینده ارتباطات

ارتباطات انبوه ماشین به ماشین (MMTC) به تبادل خودکار اطلاعات بین دستگاه‌های هوشمند بدون دخالت انسان یا با حداقل میزان آن اشاره دارد. این پدیده، با ورود سریع دستگاه‌های تعبیه‌شده، به پارادایم غالب ارتباطی برای طیف وسیعی از سرویس‌های هوشمند نوظهور، ازجمله مراقبت‌های بهداشتی، تولید، تأسیسات، کالاهای مصرفی و حمل‌ونقل تبدیل می‌شود. تا سال ۲۰۲۵، پیش‌بینی می‌شود که ۵۰ میلیارد دستگاه به شبکه‌های موبایل در سراسر جهان متصل خواهند شد. این ارتباطات نه‌تنها به دستگاه‌های تلفن همراه محدود نمی‌شوند، بلکه دستگاه‌های نوع ماشین نیز جایگاه بسیار مهمی در این پروسه خواهند داشت.

مدل‌سازی ارتباطات انبوه ماشین به ماشین

مدل‌سازی MMTC با مدل‌های فعلی ارتباط انسانی متفاوت است، زیرا شامل تعداد بسیار زیادی دستگاه کوچک و باانرژی محدود است که ممکن است در فواصل نامنظم، حجم کم یا زیادی از اطلاعات حساس یا غیر حساس به تأخیر را ارسال کنند. همچنین، سرویس‌های MMTC الگوهای ترافیکی متفاوتی را از خود نشان می‌دهد.

پتانسیل شبکه‌های بی‌سیم نسل پنجم (5G) در پشتیبانی از MMTC

شبکه‌های بی‌سیم نسل پنجم (5G)، با امکانات فنی بالا و قابلیت ارتقاء، پتانسیل عظیمی برای اتصال تعداد زیادی از دستگاه‌ها به شبکه را فراهم می‌کنند. این ارتباطات ماشین به ماشین نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک می‌کنند بلکه امکاناتی متنوع برای صنایع مختلف نیز فراهم می‌آورند.

پتانسیل اقتصادی فناوری MMTC

فناوری MMTC به‌عنوان بخشی از نسل پنجم (5G)، پتانسیل اقتصادی عظیمی را به همراه دارد. این فناوری از طریق فعال‌سازی سرویس‌های عمودی مختلف، به ارتقای مدل کسب‌وکار نسل پنجم کمک می‌کند و انتظار می‌رود که سهم عمده‌ای از ارزش‌افزوده نسل پنجم را تشکیل دهد.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در فناوری MMTC و ادغام آن با نسل پنجم (5G)، امیدواریم که این ارتباطات ماشین به ماشین، بهبود چشمگیری در زندگی روزمره مردم و صنایع مختلف به همراه داشته باشند.

 

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله Massive Machine Type Communication in 5G Physical and MAC Layer Solutions را مطالعه فرمایید.

هم‌چنین علاقه‌مندان به این موضوع می‌توانند با کلیک بر روی «معرفی دوره آموزشی مرتبط» MMTC & 5Gسامانه مدیریت یادگیری (LMS) را مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت