امام علی (ع): العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ

آخرین خبر

۱۹ خرداد ۱۴۰۳

تجزیه‌وتحلیل افراد: کلید موفقیت در مدیریت منابع انسانی

تجزیه‌وتحلیل افراد، جمع‌آوری و استفاده از داده‌های سازمانی، افراد و استعدادها برای بهبود نتایج حیاتی کسب‌وکار است. این فعالیت حوزه‌های مختلف منابع انسانی را قادر می‌سازد تا بینشی‌ داده محور را برای تصمیم‌گیری در مورد فرایندهای افراد مختلف به دست آورند و این بینش را به اقداماتی برای هدایت عملکرد یک سازمان تبدیل کنند. تجزیه‌وتحلیل افراد، کلیدی برای تمرین منابع انسانی مبتنی بر شواهد است. سازمان‌ها از تجزیه‌وتحلیل افراد در حوزه‌های عملکردی کلیدی منابع انسانی مانند پاداش، استخدام و انتخاب، حفظ، تنوع، شمول، برابری و تعلق و مدیریت عملکرد استفاده می‌کنند.

تفاوت بین «تجزیه‌وتحلیل افراد» و «تجزیه‌وتحلیل منابع انسانی»

اصطلاحات تجزیه‌وتحلیل افراد و تجزیه‌وتحلیل منابع انسانی اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. بااین‌حال، یک تفاوت وجود دارد. تجزیه‌وتحلیل منابع انسانی به این معنی است که داده‌ها منحصر به حوزه‌ی منابع انسانی است؛ درحالی‌که تجزیه‌وتحلیل افراد فراتر از منابع انسانی است و شامل امور مالی، مشتری، بازاریابی و سایر منابع داده است.

انواع تجزیه‌وتحلیل افراد

چهار نوع تجزیه‌وتحلیل افراد وجود دارد که هرکدام بینش‌های متفاوتی را نمایندگی می‌کنند. هرچند هر یک به‌تنهایی می‌تواند مفید باشد، اما در صورت ترکیب، تصویر جامع‌تری ارائه می‌دهد. هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب روش، نیازهای خود و داده‌هایی را که به آن‌ها دسترسی دارید در نظر بگیرید.

  1. تجزیه‌وتحلیل توصیفی: این نوع تجزیه‌وتحلیل الگوهای موجود در مجموعه داده‌های قبلی را برای به دست آوردن بینش نسبت به آنچه اتفاق افتاده است تجزیه‌وتحلیل می‌کند.
  2. تجزیه‌وتحلیل تشخیصی: تجزیه‌وتحلیل تشخیصی، تجزیه‌وتحلیل توصیفی را یک‌قدم جلوتر می‌برد و توضیحی اساسی برای بینش‌های آشکارشده در روندها، همبستگی‌ها و ناهنجاری‌های داده‌ها ارائه می‌دهد.
  3. تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی: تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی کننده، داده‌های گذشته و حال را برای تعیین بینش‌ها دسته‌بندی می‌کند و سپس از یک مدل تخمینی برای پیش‌بینی آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، استفاده می‌کند.
  4. تجزیه‌وتحلیل تجویزی: تجزیه‌وتحلیل تجویزی مرحله نهایی است که تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی را به گزینه‌های تصمیم‌گیری و اقدامات برای دستیابی به موفقیت هدایت می‌کند.

نمونه‌هایی از تحلیل افراد در شرکت‌ها

گوگل: گوگل جزو اولین سازمان‌هایی بود که از تجزیه‌وتحلیل افراد در تصمیم‌گیری استفاده کرد. برای مثال، آزمایشگاه نوآوری افراد آن‌ها (PiLab) از داده‌های مختلفی برای تعیین اینکه چه چیزی یک مدیر عالی و یک تیم مؤثر را می‌سازد، استفاده می‌کند.

ناسا: ناسا با ساخت یک پایگاه داده نقشه‌برداری استعدادها با استفاده از فناوری Neo4j، نمودارهای دانش را برای نشان دادن روابط بین افراد، مهارت‌ها و پروژه‌ها ایجاد می‌کند.

مایکروسافت: مایکروسافت ابزاری به نام «هاب مدیران» راه‌اندازی کرد که یک پلتفرم تولید بینش و یک مرکز در دسترس مدیران برای یافتن اطلاعات است.

اوبر: اوبر با تجزیه‌وتحلیل افراد، منجر به مشارکت بیشتر کارکنان و بهبود نتایج تجاری شد. این شرکت با دسترسی به داده‌های بلادرنگ توانسته است تصمیم‌گیری‌های سریع‌تر و مؤثرتری انجام دهد.

نتیجه‌گیری

تجزیه‌وتحلیل افراد ابزاری قدرتمند برای بهبود عملکرد سازمان‌ها و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده در حوزه منابع انسانی است. با استفاده از انواع مختلف تجزیه‌وتحلیل و بهره‌گیری از تجربیات شرکت‌های بزرگ، سازمان‌ها می‌توانند در یافتن و نگهداشت استعدادها موفق‌تر عمل کنند و به نتایج کسب‌وکار بهتری دست یابند

دیدگاهتان را بنویسید

فرم ارسال مطلب

کلیه حقوق مادی و معنوی اثر متعلق به نویسنده است
و مطالب به اسم نویسنده منتشر خواهد شد.
حداکثر حجم فایل ارسالی 2مگابایت